Merhaba

Bu blogda daha önce elektronik ve mekanik alet-edavat ile pek de bir ilgisi bulunmayan bir adamın (ben) kendi 3D printer'ını yapma macerasını anlatmayı planlıyorum.

Birçok kaynağa göre, ilk yapacağınız elektronik / elektromekanik cihazın bir 3D printer olması çok mantıklı bir iş değil. Daha basit şeyler ile başlamak lazım. Gel gelelim, bu konuya oldukça ilgi duyuyorum ve kendi 3D printer'ıma sahip olmanın en ucuz yolu da bir kit alıp montajını yapmaktan geçiyor.

En ucuz kit nerede var? Her şeyin en ucuzu nerede ise orada, yani Çin'de. Ama ben bu yolu tercih etmedim. Neden derseniz, kit gümrüğe takılabilir diye düşünüyorum. Ne de olsa birçok malzeme 3'ten fazla sayıda olacak (mesela vidalar) ve 3'ten fazla ürün getirttiğinizde ticari ürün kategorisine girebilir. Bunun ithalat prosedürü karışık ve masraflı olabilir. Ayrıca, daha da önemlisi, kit halinde satın aldığınız bir ürünün teknik desteğini almak çok zor, hele Çin'den aliexpress.com veya dx.com gibi siteler aracılığıyla getirttiyseniz muhatap bulmanız pek mümkün değil.

O zaman alternatifler neler? Türkiye'ye resmi olarak ithal edilen kitlerden satın almak bir seçenek. 3dortgen.com sitesinde satılan kitler buna bir örnek olarak verilebilir. Yanlız çok ucuz bir seçenek değil. Resmi ithalatın getirdiği maddi yükler işin içine girince yurt dışı fiyatına göre daha yüksek rakamlar söz konusu oluyor.

Benim tercih ettiğim alternatif, cihazı Türkiye'de üreten ve geliştiren kişilerden temin etmek şeklinde oldu. Açıkcası Türkiye'de bu konuya meraklı insanlar olduğunu tahmin ediyordum ama makul bir fiyatla kit satanlar var mı haberim yoktu. Fiyat araştırması yaparken açıkcası bazı kötü deneyimlerim olduğu için bu konuya dikkatle yaklaşıyordum (kötü deneyimi de açıklayayım: Türkiye'ye 3 boyutlu yazıcı ithal ettiğini belirten bir şahısa hangi modeli ve kaç liraya ithal ettiğini sorduğumda bana marka belirtmeden Çin'den ithal ettiği bir ürün olduğunu söyledi ve maliyet olarak da 5000 dolar dedi. 5000 Doların çok fazla olduğunu söylediğimde Replicator 2X gibi cihazların fiyatını örnek gösterdi. Açıkcası Çin'den 300-400 dolara üç boyutlu yazıcı satın alınabileceğini bilen birisi olarak bu yaklaşımını hiç güven verici bulmadım). Donanımhaber forumlarında gezinirken bu işle ilgili 2013 yılının Mart ayında açılmış bir konu başlığına rastladım, linki şu: http://forum.donanimhaber.com/m_73127501/tm.htm  Konuyu açan kişi, muhtemelen yurt dışındaki reprap kaynaklarını takip ederek bir adet^3D printer üretmişti. Daha sonra bunu geliştirerek, ve forumda bu konu ile ilgili başka kişilerin de yardımını alarak kendi dizaynlarını üretmişlerdi. Şimdi de bunun satışını gerçekleştirmeyi planlıyorlardı. Kendilerine mesaj attım, niyetimi ve yapmak istediklerimi söyledim. İmalathanelerine davet ettiler, orada kendileri ile de tanışma fırsatım oldu. Konuyla yakından ilgilenen, gelişmeye ve yeni fikirlere açık olan kişilerdi ve kitin montasjı esnasında sorun çıkarsa her türlü desteği vereceklerini belirtiyorlardı. Bu yaklaşımları sayesinde bana kendi printerimi monte edebilme konusunda belli bir güven aşıladıklarımı söyleyebilirim (hatta montaj konusundaki bilgisizliğimi görünce "isterseniz burada birlikte toplayalım" teklifini de yaptılar. Sevineyim mi, yoksa durumum o kadar vahim mi diye üzüleyim mi bilemedim!)

Bu blog, printer'ın montajı aşamasında yaşayacağım problemleri ve çözümlerini belgeleme isteğim ile doğdu. Henüz montaja başlayamadım ve 1-2 hafta daha işlerim müsait olmayacak. Ancak başladıktan sora düzenli bir şekilde güncelleme yapmayı planlıyorum. Benim konumumda olan kişilere yardımcı olabileceğini düşünüyorum.

Yorumlar